جهانگردیراهنمای سفر

جاهای دیدنی و گردشگری قطر + راهنمای کامل سفر به قطر از هزینه تا اقامت

معرفی مکان های گردشگری و راهنمای سفر به قطر

قطر یکی از کشورهای زیبا و ثروتمند حاشیه خلیج فارس است که به دلیل سواحل طولانی و بیابان های زیبایی که دارد جزو کشورهای محبوب برای گردشگران به حساب می آید. تا 20 سال پیش، کمتر گردشگری این کشور را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کرد؛ ولی این کشور از سال 2004 میلادی به دلیل داشتن ذخایر نفتی وسیع، توانست تغییرات چشمگیری ایجاد کند.

در قطر آسمان خراش های چشم نواز، هتل های لاکچری و مراکز خرید شیک بخش اعظمی از چشم انداز شهر را تشکیل می دهند. امروزه این کشور جزو مردن ترین کشورهای دنیا است و جام جهانی فوتبال 2022 در این کشور برگزار می شود. گردشگران زیادی به دلیل تماشای جام جهانی به این کشور می روند و از جاها و مکان های دیدنی قطر دیدن می کنند. به همین جهت در ادامه بهترین جاهای این کشور را معرفی می کنیم و می توانید برنامه ریزی خوبی برای سفر به قطر داشته باشید.

موزه هنر اسلامی

قطر

منبع عکس: سایت archdaily.com (عکاس: ناشناس)

موزه هنر اسلامی در انتهای کورنیش، هفت کیلومتری دوحه و روی یک جزیره قرار دارد. این مرکز فرهنگی از طریق پلی به سرزمین اصلی وصل می‌شود و برای بازدید از آن باید از روی این پل بگذرید تا در نهایت به سازه‌ای جعبه‌ای شکل برسید که به‌تنهایی روی آب خودنمایی می‌کند.

طراحی موزه یکی از برجسته‌ترین بخش‌های دیدنی آن محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد از زوایای خاصی روی آب شناور است. ضمن اینکه ساختمان موزه زیر نور خورشید می‌درخشد و همین موضوع جذابیتی دوچندان به آن بخشیده است. وقتی به داخل موزه قدم می‌گذارید، از فضای داخلی پیچیده آن متحیر می‌شوید که در تضاد کامل با نمای بیرونی ساده موزه است.

بیش از ۱۵ هزار نسخه خطی و دست‌نوشته‌ از سراسر جهان در این موزه جمع‌آوری شده‌اند. علاوه بر این، آثاری همچون سنگ‌های قیمتی و گران‌بها، منسوجات، ظروف سفالی، سرامیک و غیره از کشورهایی مانند هند، چین، اسپانیا، عراق، ترکیه و… در موزه به نمایش درآمده‌اند. در این محل فرهنگی می‌توانید با بیش از ۱۴ قرن هنر اسلامی در کشورهای عربی خلیج فارس آشنا شوید.

مروارید قطر

قطر

منبع عکس: سایت visitqatar.qa (عکاس: ناشناس)

مروارید قطر، جزیره‌ای مصنوعی به بزرگی بیش از چهار کیلومتر مربع است که به‌عنوان تفرجگاهی به سبک مدیترانه‌ای، نمونه‌ای از زندگی اشرافی و مجلل را پیش روی شما می‌گذارد. در اینجا برخی از بهترین کافه‌ها، رستوان‌ها و مراکز خرید دوحه قرار دارند و به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای خرید برندهای معروف دنیا به این منطقه سر می‌زنند. همچنین هتل‌های لوکس و اسکله‌ای بی‌نظیر، این مقصد گردشگری قطر را دیدنی‌تر کرده‌اند. جالب اینکه علت نامگذاری این منطقه به مروارید قطر، به‌خاطر جزیره‌ آن است که در گذشته از این محل برای صید مراورید استفاده می‌شد.

مروارید قطر از چندین منطقه تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها سبک معماری مخصوص به خود را دارند؛ به‌عنوان مثال، «قنات کوارتیر» با الهام از ونیز ساخته شده است و «پرتو عربیا» منطقه‌ای مدیترانه‌ای را در ذهن تداعی می‌کند که قایق‌های بادبانی لوکسی در آن به چشم می‌خورند.

سوق واقف

قطر

منبع عکس: سایت tripadvisor (عکاس: ناشناس)

سوق واقف، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی در قطر است که کالاهای مختلفی مانند صنایع دستی، عطر و لوازم آرایشی محلی، ادویه‌های متنوع، جواهرات و… در آن به فروش می‌رسد. یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این سوق، بازار طلا است که طرفداران زیادی دارد. قطر در گذشته قطب صنعت مروارید محسوب می‌شد و امروزه در میان فروشگاه‌های صنایع دستی سوق واقف، مغازه‌ای در ارتباط با مروارید وجود دارد که می‌توانید در مورد هنر فراموش‌شده صید مروارید یاد بگیرید و انواع زیادی از مرواریدهای سفید، صورتی و خاکستری را ببینید.

برخی از بهترین رستوران‌های قطر در سوق واقف فعالیت می‌کنند و علاوه بر صرف غذا در فضای سرپوشیده می‌توانید به‌سراغ رستوران‌های ساحلی با چشم‌انداز زیبا بروید. غذاهای خیابانی نیز در این سوق فروخته می‌شود و هنگام گشت‌وگذار در بازار با مردم محلی برخورد می‌کنید که در حیاط مرکزی جمع شده‌اند و از سمبوسه تا دلمه برگ مو و خورش گوشت را به مشتریان می‌فروشند.

موزه ملی قطر

قطر

منبع عکس: سایت timeoutdoha.com (عکاس: ناشناس)

موزه ملی قطر به‌جای موزه اصلی ملی قطر ساخته و در سال ۲۰۱۹ میلادی افتتاح شد. ژان نوول، معمار فرانسوی، این موزه را با الهام از رز کویر طراحی کرد و معماری آن بی‌شباهت به یک شاهکار اوریگامی نیست.

گالری‌های به هم پیوسته این موزه، بازدیدکنندگان را به سفری بصری در قطر می‌برد و از طریق اشیای تاریخی، نسخه‌های خطی، عکس، جواهرات، لباس و… داستان این کشور را از ماقبل تاریخ تا دوران مدرن به آن‌ها نشان می‌دهد. در موزه ملی قطر از اشیای تاریخی تا معاصر به چشم می‌خورد که از روند سریع تغییرات در این کشور کوچک حکایت دارند. زیباترین اثر این موزه را می‌توان فرش مروارید بارودا دانست که به سفارش ماهاراجه بارودا در سال ۱۸۶۵ میلادی در هند بافته شد و بیش از ۱٫۵ میلیون مروارید و همچنین الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت کبود دارد که روی تار و پود ابریشمی فرش بافته شده‌اند.

این موزه دارای ۱۱ گالری است که هر گالری از طریق صدا (موسیقی و تاریخ شفاهی)، تصویر (تصاویر فیلم و بایگانی) و رایحه‌های خاص، تجربه‌ای چند حسی را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد.

کتابخانه ملی قطر

قطر

منبع عکس: سایت visitqatar.qa (عکاس: ناشناس)

کتابخانه ملی قطر با ایده ایجاد بستری برای حفظ میراث و فرهنگ خلیج فارس و شکل‌گیری یکی از برترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی جهان، در سال ۲۰۱۲ میلادی تاسیس و در سال ۲۰۱۸ میلادی افتتاح شد. این کتابخانه ۴۲ هزار متر مربع وسعت دارد و بیش از یک میلیون کتاب را در خود جای داده است؛ ضمن اینکه بیش از ۵۰۰ هزار نشریه، کتاب الکترونیکی و روزنامه را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. متون و نسخه‌های خطی ارزشمندی مربوط به تمدن عربی-اسلامی نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شوند.

کتابخانه ملی قطر که بخشی از شهر آموزش به حساب می‌آید، محیطی عالی برای یادگیری، بازی و نوآوری فراهم کرده است؛ به‌نحوی که بازدیدکنندگان با استفاده از ابزارها و تجهیزات در ایستگاه‌های نوآوری کتابخانه می‌توانند مجموعه‌ای از فعالیت‌ها نظیر ویدیوگرافی (ترکیب متن، تصویر و صدا)، عکاسی، طراحی، ویرایش صدا و چاپ سه‌بعدی را انجام دهند. تمرکز این کتابخانه بر حفظ اقلام مهم فرهنگی و تاریخی است و از همین رو، آزمایشگاه حفاظت و نگهداری مخصوصی در اینجا وجود دارد که به مرمت آثار می‌پردازد.

دهکده فرهنگی کاتارا

قطر

منبع عکس: سایت visitqatar.qa (عکاس: ناشناس)

کاتارا دهکده‌ای فرهنگی است که بین منطقه تجاری «وست بی» و برج‌های منطقه مسکونی مروارید قطر قرار دارد و از یک سو به ساحلی وسیع و از سوی دیگر به تپه‌های دوقلو کاتارا منتهی می‌شود. در این دهکده می‌توانید از مسجد کاتارا بازدید کنید که مزین به کاشی‌کاری و میناکاری ایرانی و ترکی است. در کنار مسجد نیز برج‌های کبوتر با سازه‌ای مستطیلی خودنمایی می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های دهکده کاتارا می‌توان به آمفی‌تئاتری به مساحت ۳,۲۷۵ متر مربع اشاره کرد که به سبک کلاسیک یونانی با ظرفیت بیش از ۵,۰۰۰ تماشاگر ساخته شده است. خیابان فوق لوکس ۲۱، مسجد طلایی، گالری‌های هنری، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های مختلف از دیگر بخش‌های این دهکده هستند. در صورت تمایل می‌توانید به ساحل کاتارا بروید و از تفریحات آبی همچون قایق‌سواری، موج‌سواری، پاراسیلینگ و اسکی روی آب نهایت لذت را ببرید.

تپه‌هایی در شمال و جنوب دهکده کاتارا قرار دارند که به‌واسطه وجود فضای سبز، آب‌نما و مسیرهای پیاده‌روی، انتخاب بسیاری از گردشگران برای گشت‌وگذار و تماشای غروب آفتاب هستند.

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب

قطر

منبع عکس: سایت visitqatar.qa (عکاس: ناشناس)

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب یا مسجد بزرگ قطر که در جنوب کورنیش قرار دارد، بزرگ‌ترین مسجد این کشور به حساب می‌آید. این مسجد با ترکیبی از معماری سنتی عربی و مدرن ساخته و در سال ۲۰۱۱ میلادی افتتاح شد تا پذیرای بیش از ۳۰ هزار نمازگزار باشد. مسجد مذکور مجهز به سه کتابخانه، نمازخانه و وضوخانه و تالارهای ویژه حفظ قرآن است و کف‌پوشی مرمری دارد تا نمازگزاران هنگام حضور در این محل احساس گرما نکنند.

نمای مسجد ویژگی‌های سنتی میراث غنی قطر و تاریخ پربار آن را حفظ کرده است و با اینکه ارتفاع چندانی ندارد؛ به‌واسطه وجود ۹۳ گنبد کوچک‌ و مناره‌ای بلند، نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. جالب اینکه مسجد امام محمد بن عبدالوهاب دارای ۲۰ در ورودی است که شامل سه ورودی اصلی و ۱۷ ورودی فرعی می‌شود تا ورود و خروج تعداد زیادی از مردم در اوقات نماز بدون مشکل صورت بگیرد.

ورود همه بازدیدکنندگان، صرف‌نظر از وابستگی مذهبی، در اوقاتی غیر از اقامه نماز آزاد است و باید با لباس مناسب و آراسته باشند. ضمن اینکه ورود کودکان زیر هفت سال به داخل مسجد و عکاسی از نمازخانه بانوان اکیدا ممنوع است.

اسپایر زون

قطر

منبع عکس: سایت visitqatar.qa (عکاس: ناشناس)

اسپایر زون فقط به‌اندازه چند دقیقه با مرکز دوحه فاصله دارد و به‌واسطه برجی به ارتفاع ۳۰۰ متر به‌راحتی قابل‌تشخیص است. این منطقه شامل محوطه‌های ورزشی در سطح جهانی، آکادمی آموزشی، بیمارستان پزشکی ورزشی و همچنین هتل‌‌های پنج ستاره و رستوران‌های متعددی می‌شود و مقصدی ایدئال برای دوستداران ورزش به حساب می‌آید.

پارک اسپایر بخشی از این مجموعه است که بیش از ۸۰ هکتار وسعت دارد و از مسیرهای پیاده‌روی، محوطه بازی کودکان، دریاچه بزرگ، کافه‌ها و رستوران‌ها تشکیل شده است. این پارک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قطر است که برای پیاده‌روی صبحگاهی و عصرگاهی محلی عالی محسوب می‌شود. پارک اسپایر در نزدیکی ویلاجیو مال قرار دارد و پس از خرید و گردش می‌توانید در این پارک قدری استراحت کنید و از فضای آن لذت ببرید.

ساحل خور العدید

قطر

منبع عکس: سایت visitqatar.qa (عکاس: ناشناس)

ساحل خور العدید، محلی آرام و دنج در جنوب شرقی قطر است که علاوه بر مردم بومی، گردشگران زیادی به آن پناه می‌برند تا ذهن و روح خود را جلا بدهند. تپه‌های شنی فوق‌العاده‌ای در این منطقه وجود دارد که ارتفاع آن‌ها به ۴۰ متر نیز می‌رسد و می‌توانید رانندگی پرهیجانی روی تپه‌ها داشته باشید. علاوه بر این، تماشای این تپه‌ها خالی از لطف نیست؛ چراکه به‌طرزی جادویی در زیر غروب خورشید تغییر رنگ می‌دهند.

ویلاجیو مال

قطر

منبع عکس: سایت visitqatar.qa (عکاس: ناشناس)

مرکز خرید و سرگرمی ویلاجیو در اسپایر زون واقع شده است و از کالاهای نسبتا ارزان تا لوکس نظیر پوشاک، جواهرات و… در آن یافت می‌شود. طیف وسیعی از کافه‌ها و رستوران‌ها در این مرکز خرید فعالیت می‌کنند که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند. ویلاجیو مال خدماتی همچون وای‌فای پرسرعت رایگان، خدمات باربری و خدمات ویلچر را برای رفاه حال بازدیدکنندگان ارائه می‌کند.

اگر با خانواده در سفر هستید و کودکی همراهتان است، تفریحات زیادی از گوندولاسواری تا پارک موضوعی در این مرکز خرید وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی او را سرگرم کنید. این پارک موضوعی سرپوشیده شامل سالن بولینگ، لیزر تگ، رول گلایدر و ترن هوایی می‌شود و دارای یک پیست اسکی است که بزرگ‌ترین پیست دوحه به حساب می‌آید. سالن سینمای چهاربعدی یکی دیگر از امکانات تفریحی پارک است که با جلوه‌های ویژه‌ای مانند اسپری‌ آب، لرزش صندلی و… اوقاتی سراسر هیجان را برای شما و فرزندتان به ارمغان می‌آورد.

کورنیش دوحه

قطر

منبع عکس: سایت afar.com (عکاس: ناشناس)

کورنیش دوحه از جاذبه‌های پرطرفدار دوحه است که شامل مسیری هفت کیلومتری در کنار خلیج دوحه می‌شود و انتخابی عالی برای تماشای خط افق مدرن شهر به حساب می‌آید. این منطقه که کانون مناسبت‌های مختلف مانند جشن‌های روز ملی و روز ملی ورزش است، در طول شب به پاتوق مردم برای پیاده‌روی تبدیل می‌شود. افراد زیادی نیز با اجاره قایق یا جت اسکی، افق پرزرق‌وبرق شهر را از روی آب به نظاره می‌نشینند.

هتل شرایتون در انتهای شمالی و موزه هنر اسلامی در بخش جنوبی کورنیش قرار گرفته‌اند. در صورت تمایل می‌توانید برای پیک‌نیک، دوچرخه‌سواری و استراحت به پارک هتل شرایتون بروید یا از روی تپه هرمی‌شکل پارک از مناظر خیره‌کننده اطراف لذت ببرید.

رستوران‌های متعددی از جمله رستوران‌های عربی، ایتالیایی و… در امتداد کورنیش فعالیت می‌کنند که تجربه غذایی متفاوت و خوشمزه‌ای را در محیطی آرام با مناظر شگفت‌انگیز دریای نیلگون برایتان رقم خواهند زد.

پارک انگری بردز دوحه

قطر

منبع عکس: سایت regencyholidays.com (عکاس: ناشناس)

پارک انگری بردز، یکی از پارک‌های موضوعی قطر است که در شهر فستیوال دوحه قرار دارد. این پارک در سال ۲۰۱۷ میلادی در مساحتی به وسعت ۱۷ هزار متر مربع افتتاح شد و از آنجا که تم اصلی آن را «انگری بردز» تشکیل می‌دهد، فضای فوق‌العاده‌ای برای سرگرمی کودکان محسوب می‌شود.

سرگرمی‌های ماجراجویانه خاصی برای هر گروه سنی از بچه‌ها در پارک انگری بردز وجود دارد که کودکان می‌توانند بر اساس سلیقه خود از آن‌ها استفاده کنند. یکی از جذاب‌ترین نقاط پارک، درخت بزرگی با ارتفاع ۱۷ متر است. سایر بخش‌های پارک شامل استودیو شهر (سنگ‌نوردی، سرسره‌های مارپیچ، رول گلایدر)، خانه قرمز (بازی‌های شنی، ترن هوایی)، بمب انفجاری، هشدار قرمز، ساحل دزدان دریایی، کارتینگ انگری بردز، پارک ترامپولین و… می‌شود.

از آنجا که رستوران‌ها و کافه‌هایی در نزدیکی پارک انگری بردز مستقر هستند، خانواده‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند ساعت‌های پرهیجانی را در کنار کودکان خود سپری کنند.

الخور مال

قطر

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Ranjith Kishakoodan Rajan)

الخور مال جزو معروف‌ترین مراکز خرید قطر در شهر ساحلی الخور است که در ۵۰ کیلومتری شمال دوحه قرار دارد. در واقع، آنچه که این مرکز خرید را بین گردشگران محبوب کرده، موقعیت مکانی آن است که تنها چند کیلومتر با خط ساحلی شمال شرقی قطر فاصله دارد.

در این مرکز خرید ۵۵,۰۰۰ متر مربعی بیش از ۱۰۰ واحد تجاری از جمله طیف وسیعی از رستوران‌ها، فروشگاه‌های لباس، سینما و مرکز سرگرمی خانوادگی وجود دارد. علاوه بر رویدادها و مراسمی که در ایام مختلف سال در الخور مال برگزار می‌شود، نمایش‌های تعاملی و برنامه‌های زنده نیز شور و هیجان خاصی به گردشگران می‌بخشند. در نهایت گردش خود در این مرکز خرید را با تماشای فیلم در سالن سینمای آن به اتمام برسانید و با خاطراتی خوش راهی محل اقامتتان شوید. این سینما جدیدترین فیلم‌های هالیوود و بالیوود را به‌صورت دو بعدی و سه بعدی با جدیدترین سیستم‌های نمایش دیجیتال 4K نشان می‌دهد.

راهنمای سفر به قطر

به قطر خوش آمدید:

مرحبا بکم فی قطر

 به این 5 دلیل توریست‌ها به قطر سفر کردند:
  1. دولت قطر میلیاردها ریال بودجه صرف زیرساخت‌های فرهنگی خود می‌کند که تاثیر زیادی در رونق گردشگری این کشور داشته است. موزه‌ها و گالری‌های فوق‌العاده دیدنی این کشور، سالانه گردشگران زیادی را به قطر می‌کشاند.
  2. ثروت قطر از دلایل مهمی است که باعث شده این کشور میزبانی بسیاری از رویدادهای فرهنگی و ورزشی را به دست آوَرد. این کشور میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2022 است و علاوه بر آن، میزبانی سالانه مسابقات ورزشی زیادی چون موتورسواری، گلف و … را به عهده دارد. برگزاری جشنواره‌های مختلف فیلم و تئاتر در قطر، از دیگر دلایل سفر توریست‌ها به این کشور است.
  3. قطر در طول سال، روزهای آفتابی زیادی دارد؛ حتی زمستان‌های این کشور نیز معمولا آفتابی است. دولت این کشور از این فرصت استفاده کرده و بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای ورزش‌ها و تفریحات آبی را توسعه داده است. سالانه گردشگران زیادی نیز با هدف گشت‌وگذار و استفاده از آفتاب لذت‌بخش قطر، راهی این کشور می‌شوند.
  4. این کشور با ساخت مگامال‌های لوکس، برج‌های بلند و دیدنی، مساجد، موزه‌ها و حتی جزایر مصنوعی، توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کرده و به قطب گردشگری منطقه تبدیل شده است.
  5. بسیاری از گردشگران در سفر به قطر، به دنبال خرید از مراکز خرید این کشور‌ند. برخی از بهترین مراکز خرید خاورمیانه، در قطر قرار دارد.

قطر

ویزا بگیرم؟

برای سفر به قطر با هدف گردشگری، باید ویزای توریستی این کشور را بگیرید. ویزای توریستی قطر 3 ماه اعتبار دارد و با اخذ آن، می‌توانید 1 ماه در این کشور بمانید.

هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟

سفر‌کم‌هزینه تا 400 ریال
♦ اتاق در هتل 3 ستاره 300 ریال
♦ غذا در رستوران ارزان 60 ریال
♦ حمل و نقل عمومی 40 ریال
سفر متوسط تا 700 ریال
♦ اتاق در هتل 4 ستاره 500 ریال
♦ غذا در رستوران متوسط 100 ریال
♦ حمل‌ونقل 60 ریال
♦ بلیت جاذبه‌های گردشگری 40 ریال
سفر لوکس از 900 ریال
♦ اتاق در هتل 5 ستاره از 600 ریال
♦ غذا در رستوران عالی 200 ریال
♦ حمل‌ونقل 100 ریال
♦ بلیت جاذبه‌های توریستی 80 ریال

انعام می‌خواهد؟

رستوران‌ها: رستوران‌ها و برخی هتل‌های لوکس معمولا هزینه سرویس را در قبض شما منظور می‌کنند اما این پول گاهی به کسی که به شما سرویس داده است، پرداخت نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود در رستوران‌ها 10 تا 15 درصد از مبلغ صورت‌حساب را به‌عنوان انعام پرداخت کنید.
هتل‌ها: در هتل می‌توانید 10 تا 20 ریال به‌عنوان انعام به دربان پرداخت کنید و همین مبلغ را نیز برای کسی که اتاق شما را تمیز می‌کند، بگذارید.

چه ارزی با خودم ببرم؟

واحد پول قطر ریال است اما اکثر مراکز خرید و فروشگاه‌های این کشور دلار و یورو نیز قبول می‌کنند. برای سفر به قطر بهتر است همراه خود دلار یا یورو ببرید و ارز خود را در آن‌جا به ریال قطر تبدیل کنید؛ تبدیل کردن ریال ایران به ریال قطر (در ایران) چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. در قطر امکان استفاده از کردیت کارد نیز وجود دارد؛ در زمان پرداخت با کردیت کارد، گزینه‌های برای پرداخت با دلار یا ریال قطر در اختیار شماست؛ در زمان استفاده از کردیت کارد، گزینه پرداخت با ریال قطر را انتخاب کنید چراکه نرخ تبدیل بهتری دارد.

با چی برم؟

هواپیما: فاصله هوایی تهران تا دوحه حدود 1150 کیلومتر است و پرواز مستقیم بین این دو شهر، حدود دو ساعت طول می‌کشد. اگر دوست دارید می‌توانید در طول پرواز خواب کوتاهی داشته باشید تا به مقصد برسید.

چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‌ی خودرو

برای گشت‌وگذار در قطر می‌توانید خودرو اجاره کنید تا آزادی عمل بیشتری در سفرتان داشته باشید. اجاره خودرو در قطر پیچیدگی چندانی ندارد اما برای رانندگی در این کشور، به موارد زیر دقت کنید:

  • 7 روز پس از رسیدن به قطر می‌توانید با گواهینامه کشور خود رانندگی کنید و برای رانندگی بیش از 7 روز، باید گواهینامه موقت قطر بگیرید.
  • برای رانندگی در قطر باید حداقل 21 ساله باشید.
  • در قطر مانند ایران، فرمان در سمت چپ قرار دارد و باید از سمت راست جاده حرکت کنید.
♦ اتوبوس
اتوبوس‌های دوحه از ایستگاه اتوبوس الغنیم حرکت می‌کنند و ایستگاه‌های الخور، الوکره و مسیعید، ازجمله مسیرهای این اتوبوس‌ها هستند. قیمت بلیت این اتوبوس‌ها 3 تا 10 ریال است.
♦ مترو
قطر برنامه‌ریزی کرده است تا مترو دوحه را در سال 2019 به بهره‌برداری برساند. مترو دوحه 4 خط خواهد داشت و طول آن 300 کیلومتر خواهد بود.
♦ تاکسی
برای گرفتن تاکسی در قطر می‌توانید از هتل‌تان بخواهید برای‌تان تاکسی بگیرد یا کنار خیابان بایستید و تاکسی بگیرید. هزینه یکی از شرکت‌های تاکسی‌رانی، 4 ریال ثابت و 1.8 ریال برای هر کیلومتر است.

کی برم؟

بهترین زمان سفر به قطر، نیمه دوم سال است چراکه از گرمای شدید و رطوبت تابستان در امانید.
اگر دوست دارید مسابقات شترسواری قطر را تماشا کنید یا در آن‌ها شرکت کنید، این مسابقات در ماه‌های اسفند و فروردین برگزار می‌شود.
از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور دمای هوا به‌شدت افزایش می‌یابد و اگر تحمل گرما را ندارید، بهتر است در این زمان به قطر سفر نکنید.

زبان رسمی قطر چیست؟

زبان رسمی مردم قطر عربیست اما با توجه به این‌که 88 درصد از ساکنان قطر خارجی‌اند، بسیاری از آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. چند اصطلاح کاربردی:

  • سلام: مرحبا، سلام علیکم
  • خداحافظ: وداعا
  • حالت چطوره؟ کیف حالک؟
  • این چنده؟ کم سعره؟
وضعیت بهداشتی و درمانی در قطر چطور است؟

♦ بیمارستان
در قطر مانند ایران، بیمارستان‌ها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. کیفیت خدمات ارائه‌شده در بیمارستان‌های این کشور بالاست.
♦ سرویس بهداشتی
در بسیاری از مراکز عمومی قطر، سرویس بهداشتی در دسترس است و مشکلی از این نظر وجود ندارد.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به قطر نیاز نیست واکسن خاصی بزنید اما زدن واکسن‌های هپاتیت A ،B و تیفوئید توصیه شده است.
♦ چه داروهایی ببرم؟
در سفر به قطر بهتر است نسخه داروهای خود را همراه داشته باشید. برای سفر به این کشور تنها به اندازه نیاز سفرتان دارو بردارید.

قطر امن است؟

♦ جرم و جنایت
قطر کشور امنیست و میزان جرم و جنایت در آن کم گزارش شده. این کشور از نظر سیاسی نیز کشور باثباتیست و تنش‌های سیاسی زیادی در آن روی نمی‌دهد.
♦ رانندگی
بد رانندگی کردن یکی از مشکلاتی است که شما در قطر با آن مواجه می‌شوید. شما به‌عنوان عابرپیاده در زمان عبور از خیابان، باید حسابی دقت کنید که خودروها به شما نزنند؛ چراکه رانندگان قطری زیاد به عابران پیاده اهمیت نمی‌دهند.
♦ بیابان‌گردی با ماشین
بیابان‌گردی از تفریحات گردشگران در قطر است. اگر می‌خواهید به صحراگردی بروید، مطمئن شوید در ماشین‌تان آب، طناب، جک و لاستیک زاپاس دارید. درصورتی‌که خودتان راننده‌اید حواستان باشید از مسیرتان خارج نشوید. سرگردان شدن در بیابان آخرین چیزی است که در سفر به قطر به آن نیاز دارید.

تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟

دوست دارید جاهایی که در سفرتان به آن‌جا رفته‌اید را با دوستانتان به اشتراک بگذارید؟ اگر جوابتان مثبت است حتما اپلیکیشن swarm را روی گوشی‌تان نصب کنید تا دوستانتان را در سفرتان به قطر شریک کنید. با نصب این اپلیکیشن جاهایی را که در سفرتان به آن‌ها سر زده‌اید را نیز فراموش نخواهید کرد.

چه سیم‌کارتی بگیرم؟

Ooredoo و Vodafone دو اپراتور موبایل قطراند. پوشش اپراتور Ooredoo کامل‌تر و سرعت اینترنت آن نیز بهتر است. سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور Hala نام دارد و در فرودگاه و اکثر فروشگاه‌ها در دسترس است. برای خرید سیم‌کارت Hala باید 35 ریال بپردازید و سیم‌کارت اعتباری Vodafone نیز 25 ریال قیمت دارد.

منبع
کجارواسمارتیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا