جهانگردی

مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

برای ما ایرانی‌ها سفر کردن به عمان در کرانه‌ شبه جزیره‌ عربی کار خیلی سختی نیست. حتی برعکس، عمان می‌تواند با جاذبه‌های توریستی شگفت‌انگیز، شهرهای زیبا و مردم مهمان‌نواز خود تعطیلات فراموش نشدنی برای شما رقم بزند. بی‌شک سفر خودبه عمان را از مسقط پایتخت این کشور شروع خواهید کرد، ولی باید بدانید که سایر بخش‌های این کشور کوچک اما غنی هم به اندازه‌ی مسقط جاهای دیدنی دارند. با این مقاله از مجله‌ی گردشگری علی بابا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد سفر به عمان به دست بیاورید.

اطلاعات در مورد کشور عمان و آب و هوای آن

عمان با نام رسمی سلطان‌نشین عُمان (به عربی: سلطنة عمان) کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیرهٔ عربستان است. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحدهٔ عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد.[۳][۴]

این کشور دارای دو برون‌بوم است. بخش کوچکی از عمان در قسمت جنوبی تنگهٔ هرمز قرار دارد که مسندم نام دارد. این بخش از سرزمین اصلی جدا افتاده‌است. برون بوم دیگر مدحا نام دارد که توسط امارات متحدهٔ عربی احاطه شده‌است.[۳]

از سده ۱۷ میلادی عمان دارای پادشاهی خودکفا بوده‌است. در سده ۱۹ میلادی این کشور در اوج قدرت خود بوده‌است. با کاهش قدرت در سده بیستم میلادی این کشور تحت تأثیر و نفوذ گسترده پادشاهی بریتانیای کبیر قرار گرفت اما هیچگاه به شکل رسمی بخشی از آن نگردید. عمان پیوند گسترده نظامی و سیاسی با ایالات متحده آمریکا و پادشاهی بریتانیای بزرگ دارد ولی سیاست خارجی آزادانه‌ای درپیش می‌گیرد. فرمانروایی این کشور پادشاهی بی چون و چراست اما پارلمان نیز نقش قانون‌گذاری و بازرسی اندکی دارد. عمان نقش میانجیگری را در بین کشورهای خاورمیانه دارد. همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولیدکننده متوسطی است. کشاورزی و ماهی‌گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر گردشگری است. عمان یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های بشر ساکن در جهان است و مردمان عمان حداقل ۱۰۶٫۰۰۰ سال زندگی می‌کرده‌اند. عمان قدیمی‌ترین دولت مستقل در بین کشورهای عربی را نیز دارا است.

آب و هوای این کشور زیبا

عمان در همه فصل‌ها آفتابی و گرم است؛ دمای هوا در زمستان‌ها اغلب بین ۱۷ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و در تابستان نیز چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. هوا در ارتفاعات سرد می‌شود و ارتفاعات عمان به‌خصوص در هنگام شب، هوای بسیار سردی دارند. مسقط پایتخت عمان است و آب و هوایی گرم و مرطوب دارد، اما شب هنگام از میزان رطوبت آن کاسته می‌شود. علت اصلی رطوبت این شهر وجود سواحل آن است.

عمان کجاست؟ چه جاهای دیدنی دارد؟

کشور زیبای عمان را به عنوان یاقوت خاورمیانه می شناسند و دلیل این لقب این است که این کشور امن ترین کشور در منطقه است و طولانی ترین سابقه حکومت مستقل را در بین کشورهای عربی دارد. وقتی به این کشور سفر می کنید شاید شترسواری در صحرا، بازاهای محلی و غروب خورشید را تصور کنید. این ها هم جزو دیدنی های عمان هستند ولی این کشورهای مکان های دیدنی بیشتری هم دارد و تنها راهی که می توانید مفهوم عمیق عمان را درک کنید این است که خودتان به آنجا بروید.

اگر قصد سفر به عمان را دارید در ادامه همراه ما باشید تا بهترین جاهای دیدنی این کشور را به شما معرفی کنیم.

مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

حفره هویه النجم یا حفره بی‌ماه (Bimmah Sinkhole)

این زیباترین اتفاق عمان است! حالا چرا اتفاق؟ چون کسی نمی‌داند این حفره‌ی بی‌نظیر چطور به وجود آمده. محلی‌ها می‌گویند فضایی‌ها این چاله را به وجود آورده‌اند، برخی هم معتقد‌اند این چاله بر اثر برخورد شهاب سنگ به زمین به وجودآمده. البته دانشمندان فکر می‌کنند این حفره احتمالا حاصل تخریب لایه‌های سنگ آهکی زیرزمینی است.

حالا این حفره هر چه باشد و به هر دلیلی به وجود آمده باشد، بر سر راه خود به وادی شاب باید مکان دیدنی عمان را حتما ببینید! این بزرگترین حفره‌ی روی کره‌ی زمین است که در آن آب شیرین وجود دارد، طول و عرض حفره ۵۰ در ۷۰ متر است و عمق آن ۲۰ متر است. برای رسیدن به حفره هویه النجم در امتداد جاده مسقط به صور به سمت جنوب بروید، این مسیر تقریبا ۱۱۳ کیلومتر است و حدود یک ساعت طول می‌کشد.

دولت عمان برای حفاظت از این منطقه پارکی ساخته و تا پایین حفره پلکان گذاشته. در ساعات اولیه صبح قبل اینکه توریست‌ها و محلی‌ها به آنجا برسند، می‌توانید در آب لاجوردی حفره شنا کنید. اگر هم دلتان نمی‌خواهد شنا کنید، یا انرژی خود را برای وادی شاب نگه داشته‌اید، می‌توانید کنار آب بنشینید و تغییر رنگ آب را در ساعت‌های مختلف روز تماشا کنید. البته آب آنقدر شفاف و روشن است که بعید است بتوانید در برابر وسوسه‌ی تنی به آب زدن مقاومت کنید.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

گذرگاه مارها یا وادی بنی اوف (Snake Gorge)

اول از همه نگران نباشید، گذرگاه مارها خیلی مار ندارد! مثل تمام مکان‌های طبیعی دیگر، اینجا هم مار سمی هست، ولی اینها از انواع خجالتی هستند و با شما کاری ندارند. البته کل گذرگاه  آنقدرها هم بیخطر نیست. پس اگر به همراه خانواده و فرزندان خود به این مکان می‌روید باید دور بعضی کارها را خط بکشید. اما اگر به دنبال هیجان به عمان آمده‌اید، درست به هدف زدید. در گذرگاه مارها می‌تواند صخره نوردی کنید و به بالای کوه بروید، بعد از آن بالا به پایین بپرید و بعد در آب‌های گذرگاه شنا کنید. هیجان‌انگیز است، نه؟

به خاطر داشته باشید اگر به دره‌ی مارهای عمان می‌روید حتما باید وضعیت بدنی خوبی داشته باشید، لباس و وسايل کوهنوردی و صخره نوردی مناسب داشته باشید، و حتما به همراه یک راهنمای تور محلی بروید.

برای رسیدن به گذرگاه مارها اول باید به استان باطنه جنوبی (Al Batinah South Governorate) بروید. از آنجا به بعد تنها با ماشین‌های شاسی بلند می‌توانید از جاده‌های شیب‌دار کوهستانی رد شوید، حتی با این نوع ماشین هم چون به جاده و پستی بلندی‌های آن آشنایی ندارید بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. این گذرگاه مسیرهای زیاد و طولانی دارد و و گذشتن از همه‌ آنها در یک روز ممکن نیست، پس شاید بهتر باشد چادر و کیسه خواب هم در ماشین داشته باشید.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

جبل شمس (Jebel Shams)

جبل شمس یا کوه خورشید بلندترین کوه در عمان است و آن را به نام دره‌ بزرگ عمان (Oman Grand Canyon) هم می‌شناسند. البته لازم نیست همه راه را کوهنوردی کنید، رانندگی کردن در جاده‌های خاکی و برفراز و نشیب کوهستانی با ماشین‌های شاسی بلند تجربه‌ای است که به این زودی‌ها فراموش نخواهید کرد.

یکی از دلایل شهرت این کوه به عنوان دیدنی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری عمان قله این کوه نیست، بلکه منظره‌ دره غول (Wadi Ghul) است که از بالای کوه دیده می‌شود. بنابراین بهترین کار این است که شب را در کوه چادر بزنید و بعد به تماشای منظره  طلوع خورشید برفراز کوه‌ها و دره‌ها بنشینید. ولی اگر هم از در چادر خوابیدن خسته شده‌اید و دلتان سقفی بر سر می‌خواهد، اقامت‌گاه‌های محلی جای جای کوه هستند که پذیرای شما باشند و برایتان غذای گرم بیاورند.

این کوه ۲۵۰ کیلومتر از مسقط فاصله دارد. بهتر است بعد از ۲ ساعت رانندگی به روستای الحمرا (Al Hamra) بروید، استراحتی کنید، چیزی بخورید و وسایل لازم برای ماندن در کوه را بردارید. از آنجا تا کوه راه زیادی نیست ولی راه هموار نیست و رانندگی تا آنجا حدود یک ساعت طول می‌کشد.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

بیابان واهب (Wahiba Sands Desert)

حالا نوبتی هم که باشد نوبت بیابان‌گردیست. اصلا مگر می‌شود به یکی از کشورهای خاورمیانه رفت ولی بیابان را ندید. البته همان طور که تا اینجای مقاله دیده‌اید طبیعت عمان شامل دریا، ساحل، صخره‌های بلند و جزیره و جنگل‌های سرسبز می‌شود. ولی خوب لطف رفتن به خاورمیانه به آف‌رود در بیایان است.

در بیابان واهب مناظر چشم‌نواز شن‌زارهای طلایی تا بینهایت را می‌توانید از پنجره‌ی اقامت‌گاه‌های مجلل پیش‌ساخته تماشا کنید، می‌توانید به پیاده‌روی در شن‌ها بروید و یا می‌توانید به همراه یکی از محلی‌ها در میان شن‌ها ماشین‌سواری کنید. و البته شترها را هم فراموش نکنید. درست از کنار اقامت‌گاه خود می‌توانید بروید شترسواری. در گوشه و کنار صحرا و در حاشیه‌ی اقامت‌گاه‌ها زنان محلی نشسته‌اند و با دستان خود صنایع دستی درست می‌کنند، می‌توانید این آثار هنری را به عنوان سوغاتی برای خود یا خانواده‌تان بخرید.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

مسجد جامع سلطان قابوس (Sultan Qaboos Grand Mosque)

مسجد جامع سلطان قابوس را درست در قلب شهر مسقط کنار رودخانه‌ی وادی (Wadi) ساخته‌اند، پیدا کردن این مسجد کار سختی هم نیست چون گلدسته‌ها و مناره‌ی زیبای مسجد از کیلومترها آن طرف‌تر قابل دیدن است. این مسجد یکی از جاهای دیدنی عمان است که هر گردشگر ایرانی باید به دیدن آن برود، اول به خاطر ظاهر زیبا و کاشی‌های آبی پر نقش و نگار و طراحی خیره‌کننده‌ آن که هم سنتی است و هم مدرن، و دوم (و از آن مهم‌تر) به خاطر فرش ایرانی عظیمی که بافتن آن چهار سال برای ۶۰۰ نفر از زنان کشورمان طول کشیده. این فرش تا همین چند وقت پیش بزرگ‌ترین فرش ایرانی دستبافت جهان بود، تا اینکه دوبی با اختلافی اندک این عنوان را از آن ربود!

اما این مسجد واقعا بیشتر از فقط یک مسجد است، حتما به کتابخانه‌ی مجلل این مجموعه هم سر بزنید و ساعاتی را به قدم زدن در محوطه سرسبز و باصفای اطراف بگذرانید. البته ما خوب می‌دانیم که روزهای جمعه به خاطر برگزاری نماز جمعه نمی‌شود به دیدن مسجد جامع رفت. همچنین به خاطر داشته باشید که رعایت حجاب کامل و پوشیدن لباس‌های بلند و گشاد برای ورود به مسجد الزامی است.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

خانه‌ اپرای رویال مسقط (Royal opera House Muscat)

خوب حالا که بزرگ‌ترین مرکز مذهبی عمان را دیدیم، نوبت می‌رسد به فرهنگ این کشور. برای درک بهتر فرهنگ و هنر عمان باید به خانه‌ اپرای رویان سری بزنیم، این مرکز فرهنگی یکی از دیدنی‌های کشور عمان است که ورود و بازدید از آن کاملا رایگان است.

سلطان عمان ساختمان خانه اپرا را به عنوان یک پروژه‌ی شخصی در سال ۲۰۱۱ بناکرد. بنای خانه اپرای رویال ترکیب زیبایی از مدرنیته‌ی چند سال اخیر کشور و معماری سنتی و در عین حال تجملاتی عمان را به شما نشان می‌دهد. حتما به داخل ساختمان هم بروید، چون سنگ‌های مرمر ایرانی، الوارهای چوبی از میانمار و لوسترهای کریستال اتریشی تنها چند تا از دیدنی‌های این ساختمان شگفت انگیز هستند. همان طور که گفتم، حتما نباید بلیط کنسرت، تئاتر یا فلیمی را تهیه کنید تا به داخل ساختمان اپرا رفته و از این مکان لوکس حیرت انگیز دیدن کنید. ولی اگر می‌خواهید نمایش بزرگ‌ترین هنرمندان از سرتاسر جهان را ببینید باید بدانید بلیط‌های این خانه‌ی اپرا از سایر کشورهای هنردوست خیلی گران‌تر است و البته یادتان نرود که برای رفتن به این نمایش حتما کت شلوار و لباس رسمی بپوشید.

اگر از من بپرسید، حتی اگر مجبور شوید فقط برای اپرا دیدن به مرکز خرید بروید و لباس تهیه کنید، ارزشش را دارد چون تجربه‌ی دیدن تئاتر یا اپرا در مکانی به این زیبایی تجربه‌ای‌ست که هر روز تکرار نمی‌شود. اگر هم دلتان نمی‌خواهد برای کت و شلوار هزینه کنید، نگران نباشید، محل مخصوصی در ساختمان اپرا هست که به صورت رایگان به شما کت به امانت می‌دهد.

اگر هم نمی‌خواهید نمایش ببینید در سالن انتظار مرکز بنشینید و به موسیقی زیبای عربی که به صورت زنده اجرا می‌شود گوش بسپارید و از رتیم آهنگین آن لذت ببرید. به علاوه بعد از اینکه از این ساختمان زیبا دیدن کردید، می‌توانید به یکی از کافه‌ها و رستوران‌های خانه اپرا رفته و خوراکی‌های خوشمزه‌ی عمانی را هم امتحان کنید.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

سوق مطرح (Mutrah Souq)

قبل از اینکه از مسقط خارج شوید و باقی سفرتان را در طبیعت بی‌نظیر عمان بگذرانید، یک جای دیگر هم هست که باید ببینید و آن بازار مطرح در خیابان البحری است.

بازار مطرح یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه است و حتما باید در سفر خود به عمان به آن سری بزنید. به خاطر هوای گرم و شرجی عمان، این بازار شب‌ها تا دیروقت باز است و می‌توانید درهوای خنک شبانه به راحتی خرید کنید.

اغلب اوقات وقتی از سفر باز می‌گردیم دوست داریم چمدان‌ها را باز کرده و چیزهایی که خریده‌ایم را با شرح خاطرات به دیگران نشان دهیم، حالا از عمان چه چیزهایی به خانه سوغات ببریم؟ اول از همه لباس‌های سنتی، بعد از آن هم زیورآلات نقره مانند انواع چاقو و خنجر (البته قبل از بردن این سوغاتی‌ها به فرودگاه قوانین مربوطه را چک کنید)، و نهایتا ادویه‌جات عربی که طعم و عطر خاصی به غذاهای شما می‌بخشند.

ولی حواستان باشد که پول نقد به همراه داشته باشید، چون برخی فروشندگان ممکن است کارت قبول نکنند. و نکته‌ی آخر اینکه اگه همه‌ی خرید خود را در اوائل بازار انجام دهید ممکن است اجناس گران‌تری گیرتان بیفتد، اگر می‌خواهید همان سوغات را با قیمت مناسب‌تر بخرید به سراغ دستفروشان بروید، یا از فروشگاه‌های وسط بازار خرید کنید.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

ذا تشیدی مسقط (The Chedi)

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که دوست دارید اقامت خود را در بهترین هتل‌‌ها بگذرانید، اولین جایی که می‌روید حتما باید هتل ذا تشیدی باشد. حتی افرادی که اهل عمان هستند هم دوست دارند گهگاه به این هتل بیایند و اوقات خوشی را بگذرانند. اگر باور نمی‌کنید هنگام غروب آفتاب به رستوران هتل بروید و ببینید چه خبر است!

اتاق‌های این هتل بر اساس معماری سنتی عمان بنا شده‌اند، ولی فکر نکنید که هتل ذا تشیدی مکان قدیمی و سنتی است. برعکس، باغ بهشت مانند این هتل و اتاق‌ها و ویلاهای آن در میان لوکس‌ترین و تجملاتی‌ترین هتل‌های جهان است. وقتی در این هتل می‌مانید استراحت در سواحل خصوصی، رستوران‌های پنج ستاره و محوطه‌ی بسیار زیبا نصیبتان می‌شود.

این هتل در خیابان الغبره شمالی (North Ghubrah) قرار دارد و فاصله‌ی آن از فرودگاه ۲۰ دقیقه و از مسجد سطان قابوس ۱۰ دقیقه است. استخر هتل به اندازه‌ی یک زمین فوتبال است و باشگاه ورزشی آن بیشتر به فروشگاه‌های مبلمان شباهت دارد. خلاصه اینکه هرچقدر زرق و برق و تجملات که دلتان بخواهد در این هتل پیدا می‌کنید.


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

ساحل السیفه (Al Sifah Beach)

اما اگر به اصطلاح «مجردی» سفر می‌کنید و نمی‌خواهید همه‌ی پولتان را صرف هتل کنید چه؟ کجا باید بمانید؟ خوشبختانه در کشور عمان شما هر جاکه خواستید می‌توانید چادر بزنید، به شرطی که کنار فروشگاه‌های خصوصی یا ساختمان‌های دولتی نباشد. پس اگر قرار است چادر بزنید، کجا بهتر از ساحل

ساحل السیفه فقط ۴۵ دقیقه با مرکز شهر مسقط فاصله دارد و وسایل رفت و آمد به شهر هم به راحتی آنجا پیدا می‌شوند، پس نگران بازدید از مناظر دیدنی شهر نباشید. می‌توانید صبح‌ها را در موزه‌ها و جاهای دیدنی مسقط بگذرانید و عصر به یکی از کافه‌های ساحلی بروید و غروب آفتاب را هم از کنار چادر خود به دیدن بنشینید. شب که شد ماه روی دریا بالا می‌آید و سایه‌ی قایق‌ها روی آب بالا و پایین می‌رود و شما با صدای موج‌ها به خواب می‌روید. چه از این بهتر؟


مکان های گردشگری عمان و جاهای دیدنی و تفریحی این کشور با تصاویر

وادی شاب (Wadi Shab)

خوب دیگر، گشتن در شهر و سر در آوردن از تاریخ و فرهنگ عمان دیگر کافی‌ست! حالا وقت آن رسیده خود را آغوش طبیعت بسپارید و از زیبایی‌های بی‌نظیر عمان لذت ببرید. اگر در سفر خود به عمان به وادی شاب نروید اشتباه بزرگی کرده‌اید.

برای رفتن به وادی شاب اول باید به شهر صور (Sur) بروید. از آنجا باید ۴۰ دقیقه رانندگی کنید و بعد ماشین را در پارکینگ وادی شاب بگذارید. پارکینگ رایگان است، ولی به هر حال باید کمی پول نقد به همراه داشته باشید. بعداز اینکه به رودخانه رسیدید، باید با قایق از آن رد شوید و کرایه قایق برای هر شخص ۱ ریال عمانی است. قایق‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر کار می‌کنند پس مراقب باشید زمان از دستتان در نرود.

هر نوع تفریحی که دوست داشته باشید و هر سن و سالی که داشته باشید این مکان دیدنی چیزی برای سرگرم کردن شما دارد. می‌توانید با آرامش در کوه‌ها و تپه‌ها قدم بزنید، می‌توانید با طناب از کوه پایین بروید، از صخره‌ها به داخل آب شیرجه بزنید و از همه مهم‌تر عکس‌های زیبایی برای اینستاگرام بگیرید.

وادی شاب غروب‌ها و روزهای تعطیل خیلی شلوغ است، پس اگر آرامش طبیعت را بدون حظور جمعیت می‌خواهید بهتر است صبح یک روز غیرتعطیل بار سفر به سمت وادی ببندید. نکته‌ی دیگر این است که هم کفش کوه‌نوردی همراه خود داشته باشید و هم صندل انگشتی برای راه رفتن در آب. کیف موبایل و کوله‌پشتی ضد آب هم فراموشتان نشود. و نهایتا عینک شنا و حوله هم همراه خود داشته باشید.

منبع
AlibabaWikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا